
Donația ta e la un click distanță. Ce poate face tehnologia pentru fundraising
Mesajul unei campanii de fundraising poate ajunge acum oriunde în lume. Cum faci să ajungă la cine trebuie?
Distanțare socială, tele-muncă, școală online. Sunt doar câțiva dintre noii termeni cu care ne-am obișnuit de mai bine de-un an. În cazul societății civile s-a mai adăugat un termen: fundraising digital. Fundraisingul digital este un concept care se referă la exploatarea oportunităților puse la dispoziție de tehnologie pentru a spori atragerea de fonduri. Și pare că va face diferența atunci când vine vorba de supraviețuirea societății civile pe termen lung.
Potrivit networkforgood.com, „la nivel mondial, donațiile online au crescut cu 23% în 2018 (față de 15% în 2017). Iar veniturile lunare online ale organizațiilor non-profit au crescut cu 40% pe măsură ce opțiunile de donare recurente devin din ce în ce mai populare în rândul donatorilor online.”
51% dintre tineri spun că au donat printr-un website, iar 37% au folosit smartphone-ul pentru a dona. Și cum, la nivel global, 91% dintre tinerii sub 25 de ani au un telefon mobil, pare că acesta este viitorul și noi trebuie să ne pregătim pentru el, arată aceeași sursă.
Platformele care pot facilita strângerea digitală de fonduri trebuie aliniate cu o strategie de comunicare bună și un plan de fundraising stabilit de la început. Cu ajutorul tehnologiei, mesajul campaniei de fundraising poate ajunge oriunde în lume. Se poate adresa unor tipuri foarte diferite de public: donatori mari, naționali sau internaționali, donatori mici din diaspora sau prieteni de-ai lor, a în orice campanie de strângere de fonduri, trebuie să identifici ce te leagă de donatorii tăi, de ce aleg organizația ta, cum preferă să comunice și să rămână conectați la cauză. Sunt și campanii care au atras fonduri sau au fost promovate pentru mesaj de fundraising, altele pentru că au fost cool și în trend.
O campanie de care sigur ai auzit a fost faimosul #icebucketchallenge. Fenomenul mondial nu doar a atras donații de 135 milioane de dolari, dar a deschis o nouă perspectivă asupra fundraisingului digital. Cei care au vizionat clipul cu oameni care își toarnă apă cu gheață în cap au fost îndemnați să încerce pe pielea lor ce înseamnă să fii afectat de scleroză. Fie că au donat sau nu, peste 17 milioane de clipuri au fost încărcate pe facebook într-o lună. Campania s-a viralizat pentru că i-a îndemnat pe oameni să se pună în papucii celor care sunt afectați de scleroză multiplă.
Nu există rețeta perfectă pentru o campanie virală
Dacă #icebucketchallenge a creat o modă, Movember a creat o tradiție. Australienii de la Movember Foundation au dedicat luna noiembrie conștientizării problemelor de sănătate cu care se confruntă bărbații. De la 30 de persoane care au participat la această mișcare în primul an, compania a crescut până la peste 1 milion de oameni în 2010. Iar în prezent peste 5,5 milioane de oameni din 20 de țări își cresc mustață în luna noimebrie în semn de solidaritate.
Sunt numeroase campanii internaționale pe care le putem da ca exemplu de bună practică: no make-up selfie, batkid sau love has no label, și multe altele. Dar sunt și fundraiseri din România care au derulat campanii de succes, punându-i pe donatori/influenceri în papucii celor afectați. Un exemplu este Asociația Magic și a lor campanie pentru #MagicHome care a strâns în primele 3 săptămâni 500.000 euro. Ce a fost magic la această campanie, la fel ca în cazul #icebucketchallenge, este că donatorii au putut experimenta ce înseamnă să fii alături de copilul tău pe patul de spital, ore în șir. Am introdus-o această campanie la categoria de fundraising digital pentru că ecourile media și mesajele de fundraising au fost predominant în online prin cei care s-au postat experimentând ce au simțit în acele momente și au îndemnat la donații.
La fel ca în cazul #icebucketchallenge sau #magichome, noul trend în marketing este să te folosești de influenceri pentru a-ți promova campania. Alături de influencerii sociali, organizațiile non-profit își cresc vizibilitatea în piață și își aduc mai mulți susținători alături de cauza pe care o reprezintă.
Tot mai multe organizații din România derulează campanii de fundraising digital împreună cu departamentele de marketing. Fundația Inovații Sociale Regina Maria, Autism Voice sau Asociația Little People sunt doar câteva dintre organizațiile care se folosesc de social media și influenceri pentru a viraliza campaniile lor de fundraising și pare că au succes.
Nu da însă importanță celor care îți spun „lasă-mă pe mine, voi face o campanie virală”. Vei auzi de la multe firme de marketing că te vor ajuta să ai o campanie cum nu s-a văzut. Înainte să îi crezi încearcă să înțelegi strategia pe care ți-o propun și testează produsul care ți se oferă.
Caută nișa, momentul potrivit și publicul potrivit
Sunt convins că ți-au apărut în feed articole și clipuri „sugerate” sau „sponsorizate”, uploadate uneori cu ceva timp în urmă. Cifrele pe care le vezi ca număr de reacții sau de vizualizări sunt date de efectul sponsorizării. Și cineva a investit în promovarea ei ca să nu se piardă printre sutele de postări pe care le citești zi de zi. Cu parametri bine setați poți vedea promovarea unei campanii ca pe un mesaj de fundraising sau un kind reminder pentru cei care și-au zis că vor dona când au văzut primul mesaj, dar au uitat.
Orice-ar fi, nu încerca să copiezi și să îți raportezi campania de fundraising la #IceBucketChallenge sau orice altă campanie virală. Ce poți să faci este să le privești ca studii de caz, să iei informația cea mai relevantă și să încerci să le integrezi în campania ta. În acest fel, poți să fi sigur că vei crea conținut care poate genera acțiuni, angajamente și donații. Folosește aceste strategii și varietăți de mesaje în diverse campanii și este posibil să găsești nișa, momentul potrivit și publicul potrivit astfel încât campania ta să rămână în istorie.
Noul fundraising se bazează pe reach, prezență în online constantă și conectare permanentă cu donatorii organizației.
ALTE ARTICOLE
FOLLOW US
#cronicidefilantropie
No comment yet, add your voice below!