Skip to content

Facilitatea fiscală 20% – cum să ajuți comunitatea ușor, fără costuri

Potențialul de sponsorizare este folosit doar la 41% din capacitate de către companiile care pot face acest lucru. Cei 20% țin copii în școală, repară secții de spitale, susțin cultura, protejează mediul și ne ajută să trăim în comunități sănătoase.

Text de Sînziana Wolff

În 2020, doar 49.550 de societăți comerciale din cele 606.995 eligibile în acest moment în România au înregistrat cheltuieli cu sponsorizarea și au direcționat până la 20% din impozit către entitățile eligibile, inclusiv ONG-uri. Valoarea totală direcționată în 2020 a fost de 335,9 milioane de euro, în creștere cu 12% față de anul precedent. 

Acestea sunt o parte din datele reieșite din proiectul de cercetare realizat de Asociația pentru Relații Comunitare (ARC) împreună cu EY România, care își propune să crească nivelul de conștientizare cu privire la creditul fiscal de 20%. În cadrul acestui proiectau fost analizate o serie de date obținute de la ANAF, referitoare la potențialul de sponsorizare prin facilitatea fiscală 20%.

Legea sponsorizării și Codul fiscal permit societăților comerciale plătitoare de impozit pe profit să ofere sponsorizări entităților fără scop lucrativ/ autorităților publice/ persoanelor fizice pentru activitățile desfășurate în anumite domenii (spre exemplu cultură, educație, umanitar, social) și să beneficieze de facilități fiscale, în anumite condiții prevăzute de lege.

Cheltuiala cu sponsorizarea oferită nu este o cheltuială deductibilă fiscal, dar poate reprezenta un credit fiscal, adică poate reduce impozitul pe profit de plată cu suma integrală a sponsorizării oferite. Codul fiscal prevede următoarele limite (minimul dintre): 20% din impozitul pe profit datorat sau 0,75% din cifra de afaceri. Mai mult, societățile comerciale care sunt plătitoare de impozit pe veniturile microîntreprinderilor și care efectuează sponsorizări, potrivit Legii sponsorizării, pentru susținerea entităților nonprofit și a unităților de cult, scad sumele aferente din impozitul pe veniturile microîntreprinderilor până la nivelul valorii reprezentând 20% din impozitul datorat pentru trimestrul în care au înregistrat cheltuielile respective. 

Începând cu 1 ianuarie 2022 (ori cu data începerii anului fiscal 2022 – 2023 în cazul persoanelor juridice care au optat pentru un exercițiu financiar diferit de anul calendaristic), în cazul în care sponsorizările efectuate nu depășesc plafonul menționat mai sus, rămânând astfel o diferență pozitivă neutilizată, pentru această diferență pozitivă, contribuabilul poate dispune de ”redirecționarea impozitului pe profit” pentru efectuarea de sponsorizări în termen de maxim 6 luni de la data depunerii declarației anuale de impozit pe profit/ declarației de impozit aferente. Dacă până în 2021 pentru cheltuielile legate de sponsorizare ce au depășit în anul de referință limitele permise pentru credit fiscal sumele eligibile s-au raportat pe 7 ani în cazul plătitorilor de impozit pe profit, respectiv pe o perioadă de 28 de trimestre consecutive în cazul plătitorilor de impozit pe veniturile microîntreprinderilor, acest lucru nu mai este posibil pentru sumele înregistrate începând cu 2022. Cu toate acestea, sumele reportate din trecut (aferente anilor 2015-2021), vor putea fi utilizate până în anul 2028. Recuperarea acestor sume în scop de credit fiscal se efectuează în ordinea înregistrării acestora, în aceleași condiții, la fiecare termen de plată a impozitului. – Comunicat de presă EY și ARC

De ce este importantă sponsorizarea deductibilă 20%?

Prin această sponsorizare deductibilă, statul încurajează companiile să susțină o cauză importantă pentru ele în comunitățile în care își desfășoară activitatea și le oferă o pârghie de decizie prin acordarea acestor finanțări.

Relația bună dintre un ONG și o companie locală contează enorm pentru sănătatea comunității. Un studiu realizat de EY și ARC, lansat în 2022, arată că motivul principal pentru care companiile folosesc facilitatea este legat de responsabilitatea pe care o au față de problemele comunității în care activează (36.6% din 150 de respondenți companii). 26.8% au motivat folosirea “datorită existenței deducerii fiscale (sprijinul nu implică costuri pentru companie)”, iar 12.2% au răspuns că este o datorie morală.

Totuși, potențialul de sponsorizare este folosit doar la 41% din capacitate de către companiile care pot face acest lucru. Dacă toate firmele eligibile ar fi folosit această facilitate la potențialul maxim, peste 811 milioane de euro puteau fi directionați. 

Ce pot face organizațiile neguvernamentale?

  • Să-și îndrepte atenția către companiile locale și să deschidă o relație cu ele. De cele mai multe ori, motivele pentru care o companie nu direcționează sunt ori pentru că nu a fost abordată, ori pentru că nu cunoștea facilitatea fiscală.
  • Să abordeze mai multe companii mici și mijlocii decât puține companii mari. De foarte multe ori, companiile mari sunt abordate de multe organizații către care direcționează 20%. De asemenea, strategic este mai sănătos pentru o organizație să adune susținere din cât mai multe locuri.
  • Să mențină relații de lungă durată cu companiile care le susțin. Stabilirea relației se traduce în multă investiție inițială, însă menținerea ei înseamnă sprijin pe termen lung și capacitate de previzionare multi-anuală.

Relațiile se susțin cu un sistem de donor care – organizațiile ar trebui să aibă o bază de date cu cel puțin câteva date de identificare, unde sunt înregistrați sponsorii, persoanele de contact, momentul în care au fost abordați, de câte ori au sponsorizat etc. Baza de date poate fi chiar și un Excel securizat, dar e important să existe o monitorizare a datelor celor care susțin organizația.

Ce pot face companiile?

  • Să stabilească relații de încredere cu organizațiile neguvernamentale, în care cei doi actori sunt pe poziții de egalitate și de încredere: compania sprijină o schimbare în bine, pe care o realizează experții din organizații.
  • Să se concentreze pe schimbare pe termen lung – să susțină aceeași/aceleași organizații multi-anual, ca ele să își poată planifica activitatea fără presiunea de a căuta susținere financiară constant.
  • Să aibă o evidență a susținerii lor, astfel încât să nu existe o reluare a relației dacă o persoană de contact sau de decizie în relația cu organizațiile va pleca spre alt post sau spre altă companie.
  • Să comunice deschis cu organizațiile neguvernamentale și să existe încredere între cele două părți. Până la urmă, toți ne dorim să trăim în comunități sănătoase și prospere, iar acești pași doar ne duc mai aproape de ce vrem.

EY a redactat un ghid foarte folositor pentru orice companie care dorește să direcționeze 20% din impozitul pe profit, pe care îl găsești la următorul link.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Recomandările Redacției

Abonează-te la newsletter

Cronici de Filantropie

Fiecare comunitate are resursele necesare pentru a deveni un acasă mai bun și mai puternic pentru oamenii care trăiesc în ea. Noi, Asociaţia pentru Relaţii Comunitare, avem misiunea de a descoperi, cultiva şi folosi aceste resurse pentru a le oferi oamenilor speranță, dar și un cadru în care să poată acționa.

Abonează-te la newsletter și fii la curent cu cele mai recente Cronici din filantropia Românească, cu povești despre altruism și iubire de oameni din viața celor care își dedică timpul și resursele pentru a produce schimbări reale în comunitățile lor. 

Newsletter

Datele pe care le colectăm (nume și e-mail) sunt stocate pe platforme conforme cu legislaţia în vigoare, platforme care ne permit o comunicare eficientă cu voi. Aceste date vor fi folosite doar pentru scopurile menţionate mai sus sau în acord cu obligațiile noastre legale și nu vor fi înstrăinate către o altă entitate.

Dacă doriți să vă abonați și la Newsletter-ul ARC pentru a afla tot ce e nou în fundraising și să primiți vești despre evenimentele și noile planuri pentru mediul nonguvernamental, vă rugăm sa selectați Da în cadrul câmpului Newsletter ARC.