20%, ediția de vară
Mai merită să faci o campanie pentru sponsorizarea de 20%?
Sunt două întrebări care apar inevitabil în fiecare an în organizații:
Mai avem loc să facem si noi campanie de 20%, pe lângă multe alte organizații?
Sunt suficienți bani pentru toată lumea sau batem degeaba la uși?
Care e treaba cu 20%?
E o facilitate fiscală care le permite societăților comerciale * din România să sponsorizeze organizații neguvernamentale, fără costuri pentru ele. Sponsorizarea se face din impozit pe profit sau pe venit, în funcție de modalitatea de impozitare a fiecărei societăți.
Practic, statul român a venit cu această facilitate fiscală pentru că rolul organizațiilor neguvernamentale în România e foarte important, iar ele — împreună cu societățile comerciale — pot contribui la o schimbare socială acolo unde statul nu poate ajunge.
Societățile comerciale pot direcționa sub formă de sponsorizări deductibile 20% din impozitul pe profit, însă nu mai mult de 0,75% din cifra de afaceri (companii, cu cifra de afaceri peste 1 milion de euro), respectiv 20% din impozitul pe venit (microîntreprinderi, cu cifra de afaceri sub 1 milion de euro).
Câte companii oferă sponsorizări
O analiză bazată pe datele furnizate de ANAF și un studiu realizat de ARC și EY ne arată că încă suntem foarte departe de potențialul maxim al facilității. Pentru ultimul an fiscal pentru care am obținut date ANAF (adică 2020), doar 8% dintre societățile comerciale din România au direcționat 20% din impozit sub formă de sponsorizări deductibile.
Un număr de doar 49.550 de societăți comerciale din cele 606.995 eligibile în acest moment în România au înregistrat cheltuieli cu sponsorizarea și au direcționat până la 20% din impozit către entitățile eligibile, inclusiv ONG-uri. Vestea bună este că totuși valoarea totală direcționată în 2020 a fost de 335,9 milioane de Euro, în creștere cu 12% față de anul precedent.
Doar 41% din sumele potențiale de sponsorizare au fost folosite în 2020. Suma totală care putea fi direcționată în 2020 se ridică la 881 milioane de Euro.
Găsești toate informațiile în articolul de aici.
Cifrele vorbesc de la sine – e încă foarte mult de accesat, atât ca sume, cât și ca număr de societăți comerciale care pot sponsoriza.
Chiar dacă 86% provine de la companii și 14% de la microîntreprinderi, ambele categorii merită atenția organizațiilor.
În cazul microîntreprinderilor, care sunt prezente în număr mare, doar 6% dintre ele s-au implicat prin sponsorizări deductibile în 2020. Așadar, abordarea microîntreprinderilor ar putea deveni o prioritate pentru ONG-uri, mai ales pentru diversificarea surselor de finanțare.
Mai mult decât atât, microîntreprinderile pot direcționa trimestrial, sunt mai suple ca organizare și de obicei sunt mai aproape de comunitățile lor, astfel că avem ocazia să creăm relații sustenabile cu ele.
De unde începi?
Fă o cercetare în zona ta și vezi ce microîntreprinderi există în comunitate. Află care le e specificul și transmite-le un mesaj emoțional, spune-le că acționați împreună pentru comunitatea voastră. Știm că ele reacționează mai degrabă ca un donator individual, adică la emoție, așa că scrie-le despre un beneficiar pe care îl ajuți.
Cercetarea e utilă și la companii mari. Sunt companii care au direcții clare de CSR și care necesită o abordare distinctă, mai strategică având direcțiile lor în minte. Apoi, sunt companii care nu au această componentă momentan, dar care se pot implica oferind sponsorizări prin facilitatea 20%. Cele din urmă sunt marea majoritatea companiilor.
Să nu uităm că cel mai sustenabil este să avem atât companii, cât și microîntreprinderi care ne sponsorizează an de an.
De altfel, relația bună pe care o stabilim cu ambele tipuri de societăți trebuie să fie orientată spre viitor – cum ne vedem împreună peste un an, doi, trei? Ce putem să facem împreună, dacă ne putem baza pe această sponsorizare pe termen lung?
Dacă ești la început cu campania de 20% sau poate ești într-un moment de reașezare, e normal să te întrebi dacă e loc pentru toate organizațiile. În fond, suntem zeci de mii care activăm.
A fost nevoie ca noi să existăm pentru că sunt încă multe probleme de rezolvat. Încă mai avem pași de făcut până la lumea ideală în care vrem să trăim, dar asta înseamnă doar că trebuie să ne continuăm munca.
La Conferința Națională de Fundraising am avut ocazia să auzim despre organizații mici și mari care desfășoară campanii de 20% ce le aduc venituri semnificative și pe care se pot baza ca să își planifice bugetele.
O metodă eficientă și de impact este direct mailing-ul, adică trimiterea unui număr mare de scrisori către societăți comerciale și care necesită o investiție, dar este o metodă care funcționează an de an.
De ce să planifici campania vara?
– după încheierea restricțiilor legate de pandemie, avem o multitudine de evenimente și experiențe de învățare la care putem merge, iar mare parte din ele sunt toamna;
– de obicei, vara ai mai mult timp de introspecție, de curățenie în materiale, povești, de clarificat încotro se duc planurile făcute în decembrie;
– ai mai multe șanse să aduni echipa împreună și să vorbiți despre cum vede toată lumea campania – implică echipa, nu știi niciodată de unde vine următoarea idee genială;
– timp! Ți s-a întâmplat să fie noiembrie, să îți dai seama că mai ai o lună să pui la punct campania, să îți dai seama că mai ai alte proiecte în paralel? Ăsta poate fi anul când nu se mai întâmplă așa;
– ai vreme să construiești o relație cu societățile către care mergi. Relația nu trebuie să fie construită doar în jurul banilor, ci în jurul schimbării pe care o generezi împreună cu sponsorul. Iar încrederea că asta se poate întâmpla durează.
E suficient loc sub soare pentru toată lumea. Asta înțelegem din cifrele analizelor, dar și din campaniile organizațiilor. Avem nevoie de mai multă încredere în noi, că e legitim să facem aceste campanii de 20%, că noi avem puterea să schimbăm lucrurile. Iar societățile comerciale au capacitate să contribuie la schimbare, dar trebuie să fie mai receptive la facilitatea fiscală. De altfel, noi putem deschide această discuție cu ele.
Găsești toate informațiile în analiza ARC și EY România despre facilitatea 20%.
* Vom spune „societăți comerciale” când ne referim la companii și microîntreprinderi ca un tot. În rest, vom folosi „companii” când vorbim de societăți care sponsorizează din impozit pe profit și “microîntreprinderi” când vorbim de societăți care sponsorizează din impozit pe venit.
ALTE ARTICOLE
FOLLOW US
#cronicidefilantropie
No comment yet, add your voice below!