Ce faci când afară-i vară? Planificarea de fundraising de vacanță
Ne apropiem de o perioadă (teoretic) mai liniștită în viețile noastre și ale organizațiilor. Vara e un moment bun în care să să ne adunăm echipa și să deschidem subiectul planificării de fundraising. Am vorbit cu Mădălina Marcu, directoare de consultanță ARC, despre pașii pe care organizațiile ar trebui să îi facă, ca să înceapă toamna cu o campanie de fundraising.
Ce schimbare produci?
Înainte să (re)gândești strategia ta de fundraising, trebuie să ai o discuție așezată cu echipa ta despre schimbarea pe care o produceți ca organizație. Spunem echipă pentru că e foarte important ca toți oamenii să fie on board cu activitatea de fundraising și să o susțină.
Schimbarea este diferită de viziune. Nu vorbim aici de viziune, ci de ce se întâmplă în viețile beneficiarilor tăi dacă îți faci treaba bine. E vorba și despre ce s-ar întâmpla nasol în viețile lor dacă tu încetezi să mai faci munca pe care o faci.
Schimbarea este concretă, e vizibilă și poate fi înțeleasă ușor de către potențialii tăi donatori.
(e de la sine înțeles, schimbarea este ușor de înțeles pentru toată organizația; dacă aici avem o problemă de înțelegere, atunci trebuie să ne reîntoarcem și să discutăm).
Aici sunt câteva întrebări pe care le poți explora împreună cu echipa:
– Care e problema pe care încercăm să o rezolvăm?
– Ce alte probleme secundare încercăm să rezolvăm?
– Ce anume din viața beneficiarilor se schimbă imediat după intervenția noastră?
– Ce anume din viața beneficiarilor se schimbă la 6 luni/un an/5 ani de la intervenția noastră?
Ce aduce bani și ce nu
Vă puteți lua o săptămână pe care să o dedicați fundraisingului din organizație. Uitați-vă ce aduce bani și ce nu. Cât te-au costat canalul x, y, z și care este ROI pe fiecare din ele?
Ai nevoie să știi aceste cifre ca să poți face o modelare financiară și predicții pentru fundraisingul tău. Fără măsurători o să ajungi în situația în care fundraisingul devine stresant, frustrant și va pune presiune pe tine și pe echipa ta.
Sunt 2 moduri în care poți face modelare financiară și ele răspund la două mari întrebări:
– Câți bani rebuie să aduci ca să crească proiectele pe care le ai?
– Cum ar arăta misiunea ta dacă te-ai duce în zona de big ambition, de câți bani ai avea nevoie să îți îndeplinești misiunea și de cât timp ai nevoie? (prin îndeplinirea misiunii ne gândim la momentul în care lumea nu mai are nevoie de organizația ta pentru că problema pentru care există a fost rezolvată)
Întrebări la care trebuie să răspunzi:
Care sunt 3 metode de fundraising pe care îți dorești să le dezvolți?
Ce resurse ai acum?
De ce resurse ai nevoie ca să pui în practică acele 3 metode de fundraising?
Cum e împărțită munca la tine în echipă?
Ce tip de talente/competențe ai în echipa ta/poți dezvolta în echipa ta?
Sunt folosite talentele echipei eficient, în sprijinul activității de fundraising?
Pași rapizi pe care îi poți face:
O analiză a competiției: găsește 3 organizații care seamănă cu tine din punct de vedere al misiunii, mărimii, schimbării promise și vezi cum funcționează ele, cum comunică, la ce sunt bune.
Analizează felul în care tu comunici: e potrivit cu metodele pe care le-ai ales să le consolidezi? E pe limba viitorilor tăi donatori? Se înțelege schimbarea pe care o produci?
Planifică: fă un plan pe calendar, cu perioade agreate, cu roluri și așteptări clare ca să poți să începi să pregătești.
La final, îți lăsăm un exemplu de calendar dacă vrei să te apuci de fundraising digital:
- Ia-ți 2-3 luni să îți pregătești și să îți reglezi comunicarea pe site și pe Facebook. Acum e momentul să strângi povești, să îți revizuiești site-ul și să îl aduci la zi, să îl faci prietenos pentru utilizatori; să începi să scrii constant personal, emoțional și pe limba donatorilor și susținătorilor.
- Ia-ți un orizont de timp de cam 2 luni până ce începe campania să aducă donații. Ar putea dura doar 2 săptămâni până vin primele sau ar putea dura 3. În orice caz, nu dispera și perseverează cu comunicarea emoțională.
- Setează-ți așteptări sănătoase de la campania ta digitală și gândește-o ca pe o investiție de lungă durată. Nu e un sprint. Vei avea nevoie de timp să vezi randamentul campaniei și nu lua prima lună de investiție ca un semn de ghinion atunci când nu acoperi banii băgați în Facebook. Astfel, întreabă-te unde anume în ecosistemul fundraisingului tău se situează fundraisingul digital? Și cum îl poți face să se deruleze pe fundal, mereu?
- Ai planul de donor care pregătit pentru înainte să ceri donații! Donatorii trebuie să știe din prima că ții la ei, că înseamnă mult pentru tine și că îi vezi. Ai aici un mic ghid de donor care pe care îl poți consulta înainte să te apuci de planificare.
ALTE ARTICOLE
FOLLOW US
#cronicidefilantropie
No comment yet, add your voice below!