Skip to content
Sursa: Pagina de Facebook Asociația Casa Naturii

Cum s-a transformat binele în pandemie?

Activitatea multor organizații a fost zdruncinată de începutul pandemiei. Ce mijloace au găsit pentru a-și continua misiunea?

Pandemia a zdruncinat viețile tuturor. În timp ce nevoia de sprijin în rândul comunităților a crescut, capacitatea organizațiilor a fost limitată. Au fost însă destule ONG-uri care au reușit să rămână aproape de oameni în noile condiții. Cum poți să ajuți și să rămâi în siguranță? E marea întrebare la care organizațiile care au intrat în contact direct cu beneficiarii au trebuit să răspundă. 

Prin campania #linia2 inițiată de Asociația pentru Relații Comunitare am ajuns să cunoaștem poveștile organizațiilor din România care și-au continuat misiunea și după martie 2020 și am avut ce învăța de la ele. Am fost impresionați de impulsul celor care nu s-au oprit din a-și ajuta semenii și de capacitatea lor de a regândi, reorganiza și adapta programele, astfel încât beneficiarii lor să primească sprijin în aceste momente dificile.  

 

Food Waste Combat

Acum un an am început să ne gândim la un proiect de educație care să vorbească despre câteva teme centrale ale lumii de astăzi: încălzirea globală, risipa alimentară și de ce este totuși important să reciclăm (să aruncăm separat gunoiul produs de noi). Este un curs gândit într-un mod interactiv, care să mențină atenția elevilor împreună cu elemente de tehnologie, tocmai pentru că e nevoie să vorbim pe limba lor cât mai mult.

Înainte să înceapă această situație de pandemie, aveam toate atelierele programate și stabilite până la finalul semestrului în iunie. Am reușit să ținem primul atelier fizic, până s-au pus restricțiile și școlile au fost închise.

Imediat după sărbătorile de Paște am început să ținem ateliere în online, având câte două ateliere pe săptămână cu diverse clase de la mai multe școli din Cluj. Pentru noi a fost o provocare neașteptată și binevenită. Pentru că nu mai eram față în față, am continuat să învățăm prin joacă în online prin diverse poll-uri, jocuri și quiz-uri și am descoperit că elevii sunt deschiși la asemenea subiecte, însă îți sunt și cei mai aprigi observatori. Pentru ei, noi învățăm mereu cum să le livrăm în mesaj în cel mai interactiv și onest mod posibil. Vom continua cu atelierele noastre până la sfârșitul semestrului așa cum am stabilit inițial, bucuroase că ne-am adaptat în această situație și pentru ce ne-a învățat această oportunitate. Ne place mult ceea ce facem și credem în puterea educației făcută cu etică și libertate în gândire.

După cum bine știm, industria HoReCa a fost și continuă să fie extrem de afectată în această perioadă de pandemie. Restaurantele au fost nevoite să-și închidă ușile încă din primele zile de criză. Majoritatea s-au reinventat și s-au reorientat masiv înspre delivery continuând astfel să răspundă nevoilor consumatorilor și să mențină o relație apropiată cu clientela acestora. În consecință, și proiectele noastre din restaurante au fost nevoite să-și suspende activitatea pe o perioadă nedeterminată.

Totuși, vedem și o parte bună în această perioadă de pandemie. Ea vine dinspre consumator, datorită constrângerilor din această perioadă. Fiind nevoit să apeleze la serviciile de delivery și să consume mâncarea restaurantelor acasă, cu siguranță va păstra ceea ce rămâne în farfurie pentru mai târziu. Sperăm ca acest lucru să devină un obicei sănătos și pentru perioada post pandemie din restaurante.

 

Asociația Hercules

„Eram în toiul pregătirilor pentru a lansa BufKids, al doilea centru de zi al Asociației Hercules, în ziua în care a fost decretată starea de urgență în România. La sfârșitul lunii martie urma să deschidem porțile frumosului centru din Buftea, pe care timp de doi ani l-am construit de la zero împreună cu partenerii noștri, Habitat for Humanity. Puține lucruri mai erau de definitivat în martie, dar esențiale: racordarea la utilități și încheierea procesului de selecție al celor 50 de tineri beneficiari.

Am fost desigur foarte dezamăgiți că nu i-am putut primi pe copii în ceea ce speram să devină a doua casă pentru ei. Dar nu ne-am dat bătuți, în ciuda impedimentelor.

După o săptămână de firească confuzie – timp în care ne-am implicat și în dotarea a două secții de spitale din Costești și București – am reușit să finalizăm anchetele sociale prin telefon, discutând cu copiii și părinții. Anchetele au fost realizate de Gabriela, asistentă socială, de Flori, instructor educațional, Elena, psihologul Buff Kids. 49 de copii sunt acum beneficiari ai centrului de zi, iar lista de așteptare este lungă.

Banii bugetați pentru cantina centrului și alți bani strânși au fost transformați în pachete de alimente, măști și produse de igienă pe care le-am distribuit în comunitate la porțile familiilor în dificultate. Deși lipsiți de resurse adecvate (laptopuri, telefoane), o bună parte din copii au participat la lecții și la activități creative coordonate de Flori. La ore flexibile și folosindu-le de telefoanele părinților, am reușit să îi ajutăm pe copii la teme atunci când aveau probleme majore, iar odată cu trecerea în «starea de alertă», am început să ne întâlnim cu câte doi copii din aceeași familie, în curtea centrului, pentru o evaluare parțială a situației educaționale a copiilor. Pe lângă distribuirea constantă a pachetelor cu măști și alimente, aceasta este momentan activitatea principală a centrului: aceea de a se vedea cu copiii, pe rând, afară, în grupuri foarte restrânse (câte doi) și păstrând distanța socială.”

 

Asociația Țara Tinerilor Uniți

„Activitatea principală a asociației noastre constă în desfășurarea de campanii socio-educaționale în localitățile defavorizate ale României, cu scopul reducerii abandonului școlar. De cel puțin patru ori pe an, ne întâlnim cu elevii din școli și petrecem alături de ei o zi plină de activități, jocuri și surprize.

Criza provocată de COVID-19 a avut un impact foarte puternic asupra activității asociației și asupra voluntarilor. Cea mai mare provocare a fost să adaptăm profilul campaniilor noastre socio-educaționale la noile reguli de siguranță și să le transformăm în campanii «la distanță». Am anulat campaniile programate pentru aprilie și iunie, cu promisiunea că vom reveni când ne vom putea desfășura activitatea în siguranță.

Considerăm că situația actuală reprezintă un factor decisiv pentru abandonul școlar, în special în zonele defavorizate, motiv pentru care am decis să oferim, pe lângă sprijinul psihologic, social și în produse de bază, sprijin tehnologic pentru copiii care au nevoie să continue studiile online.

Principala campanie ATTU COVID19:

– direcția educațională, prin care oferim dispozitive SMART pentru 130 de elevi ai Școlii Generale cls I-VIII din comuna Puiești, județul Vaslui, pentru a-și continua studiile și să participe la cursurile online (vom asigura încărcarea periodică a cartelelor prepay cu opțiune de internet, întrucât localitatea nu dispune de conexiune la internet). Estimăm ca până la finalul campaniei să oferim suport material în valoare de peste 50.000 RON.

– direcția socială, prin care urmărim să ajutăm lunar cu produse alimentare de bază între 5-10 familii defavorizate și 5 bătrâni din București, beneficiari care au fost impactați direct și drastic de criza COVID-19. Pe 30 mai am ajuns la 5 bătrâni izolați și 40 persoane care au fost afectate direct de criza coronavirus pentru a le duce produse alimentare.

Asociația Țara Tinerilor Uniți donează activ putere de procesare distributivă prin computerele voluntarilor în vederea susținerii inițiativei ştiinţifice Folding@Home, care prioritizează cercetări/simulări computerizate pentru găsirea unui vaccin împotriva COVID. După identificarea unor soluții tehnice realizabile, am implementat ATTU is Folding@HOME, prin utilizarea unor resurse tehnice în cloud combinate cu participarea voluntarilor ATTU care s-au implicat şi au donat propriile calculatoare. (pagina echipei)  

Am demarat o campanie de promovare a comportamentului responsabil în timpul epidemiei, realizată strict la nivel intern. Voluntarii ATTU au participat cu drag la acest proiect și fiecare a împărtășit câte un aspect al luptei cu virusul, în conformitate cu recomandările autorităţilor statului român. Video-ul poate fi accesat aici

Am continuat proiectul de mentorat desfășurat din luna octombrie 2019 în colaborare cu unul dintre partenerii noștri strategici, în centrele de tip familial din comunele Izvoarele și Secaria (județul Prahova).

În acest sens, s-a creat o platforma pe site-ul ATTU (mentorat.ongattu.ro), unde beneficiarii au accesat instrumente de învățare la distanță și au primit ședințe de mentorat one-on-one, însumând aproximativ 300 ore de meditații pentru pregătirea la disciplinele de examen (matematică, lb. română, istorie, geografie s.a.md).

Mai multe detalii despre proiect, aici.”

 

Întreaga serie despre cei din #linia2 o poți citi aici. Pentru detalii suplimentare despre campanie, scrie-ne la sinziana@arcromania.ro.

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn
Share on skype
Skype
Share on whatsapp
WhatsApp

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Recomandările Redacției

Abonează-te la newsletter

Cronici de Filantropie

Fiecare comunitate are resursele necesare pentru a deveni un acasă mai bun și mai puternic pentru oamenii care trăiesc în ea. Noi, Asociaţia pentru Relaţii Comunitare, avem misiunea de a descoperi, cultiva şi folosi aceste resurse pentru a le oferi oamenilor speranță, dar și un cadru în care să poată acționa.

Abonează-te la newsletter și fii la curent cu cele mai recente Cronici din filantropia Românească, cu povești despre altruism și iubire de oameni din viața celor care își dedică timpul și resursele pentru a produce schimbări reale în comunitățile lor. 

Newsletter

Datele pe care le colectăm (nume și e-mail) sunt stocate pe platforme conforme cu legislaţia în vigoare, platforme care ne permit o comunicare eficientă cu voi. Aceste date vor fi folosite doar pentru scopurile menţionate mai sus sau în acord cu obligațiile noastre legale și nu vor fi înstrăinate către o altă entitate.

Dacă doriți să vă abonați și la Newsletter-ul ARC pentru a afla tot ce e nou în fundraising și să primiți vești despre evenimentele și noile planuri pentru mediul nonguvernamental, vă rugăm sa selectați Da în cadrul câmpului Newsletter ARC.