Skip to content

Mai mult decât donatori

Câteva sfaturi pentru a aduce donatorii mai aproape de organizație și de misiunea noastră. 

de George Gurescu

La începutul lunii iunie am avut Conferința Națională de Fundraising. De 18 ani, de când Asociația pentru Relații Comunitare organizează evenimentul, este o ocazie pentru a vorbi despre meseria noastră și despre cum putem crește puterea organizațiilor de a face binele și mai bun. Inevitabil, în ateliere ajungem să vorbim despre donatori și cum putem să-i facem să ne înțeleagă și să rămână alături de noi pentru mai mult de-o donație. 

De-a lungul anilor, organizațiile au înțeles că încrederea donatorilor nu se câștigă într-o lună, iar provocarea cea mare nu e prima donație, ci cum îl faci pe om să rămână alături de tine. Ne dăm seama cât de util este să vorbim din nou despre ce înseamnă o relație pe termen lung cu donatorul, cum o construiești și cum să îi arăți persoanei respective că ea contează pentru tine, ca organizație. 

Pentru a construi o asemenea relație,  trebuie să începem să poziționăm donatorii mai aproape de misiunea noastră, de activitatea noastră. E ceea ce în engleză se numește donor centricity (n.a. traducerea în română ar suna mult prea tehnic).  

Când spunem că punem donatorii în centru, ne gândim la o relație reciprocă, în care nu doar primim fonduri și le arătăm ce-am făcut cu donațiile, ci vrem să aflăm cum se raportează ei la noi și la societate, cum pot contribui mai mult, cum noi putem să le arătăm că nu sunt singuri, că noi, ca organizație, îi vedem și că ajutorul lor chiar contează.

Fii constant

Grija față de  donatori (sau donor care) începe din momentul în care faci fundraising, nu din cel în careîți donează, de aceea trebuie să ai aceeași voce și atunci când ceri bani, dar și când îi mulțumești sau îi povestești despre ultimele tale activități.  Limbajul pe care-l folosești, stilul de-a scrie sunt elemente cu care donatorii se obișnuiesc repede, iar atunci când regăsesc același stil crește gradul de familiaritate și apropierea pe care o pot simți. 

Arată că-ți pasă 

În comunicările pe care le ai cu donatorii, încearcă să fii cât mai curios în legătură cu valorile și emoțiile lor. Întreabă-i care sunt lucrurile care-i înfurie sau care le aduc bucurie. Vezi ce cuvinte folosesc în comunicările cu tine și încearcă să folosești același limbaj, scrie-le despre activitatea ta și cere-le părerea. 

Curiozitatea unei organizații se va traduce printr-o mai mare deschidere a donatorilor. Este o dovadă a faptului că-i vezi dincolo de rolul de donatori. De asemenea, fiecare mesaj sau email pe care-l vei trimite ar trebui să pornească de la ultima comunicare făcută. Gândește strategia de donator care ca pe o singură conversație care-țioferă ocazia să mergi în profunzime pe subiecte cheie, și nu ca pe multiple conversații unde repeți aceleași chestii și te prezinți din nou și din nou.

Arată că-i cunoști 

Cu un sistem bun de management de date, poți să comunici cu donatorii în momente cheie: la un an de la prima donație, la ziua lor de naștere, când donațiile lor ating un anumit prag. Astfel de gesturi arată că ești atent, că apreciezi fiecare acțiune pe care ei o fac și că îți place să sărbătorești relația pe care ați construit-o. 

Pune-i pe primul loc 

Fără ajutorul donatorilor, misiunea organizațiilor nu ar putea fi pusă în practică. Știm cu toții acest lucru, însă de multe ori, comunicările pun accentul pe „noi” (noi am făcut, noi am realizat, noi am ajuns), așa că înlocuiește – încă din prima frază – „noi” cu „tu” sau „voi”. Cu cât adresarea directă este mai la început, cu atât vei capta mai mult atenția donatorilor. 

De asemenea, cu cât le vei povesti mai mult și mai bine despre schimbările pe care le fac, cu atât vor va simți mai bine și vor urmări să păstreze această stare.

Prin mesajele pe care le trimiți, vei arăta cea mai bună versiune a lor ca oameni, nu doar ca donatori, și vei arăta că ei sunt sprijinul de care ai nevoie, nu donațiile. Când trecem de prima identitate (cea de donatori) și ne referim la ei ca oameni buni, generoși, care cred în aceleași valori și le arătăm acest portret detaliat, se vor simți mult mai bine. Această fericire îi va îndemna să rămână alături de organizație. 

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Recomandările Redacției

Abonează-te la newsletter

Cronici de Filantropie

Fiecare comunitate are resursele necesare pentru a deveni un acasă mai bun și mai puternic pentru oamenii care trăiesc în ea. Noi, Asociaţia pentru Relaţii Comunitare, avem misiunea de a descoperi, cultiva şi folosi aceste resurse pentru a le oferi oamenilor speranță, dar și un cadru în care să poată acționa.

Abonează-te la newsletter și fii la curent cu cele mai recente Cronici din filantropia Românească, cu povești despre altruism și iubire de oameni din viața celor care își dedică timpul și resursele pentru a produce schimbări reale în comunitățile lor. 

Newsletter

Datele pe care le colectăm (nume și e-mail) sunt stocate pe platforme conforme cu legislaţia în vigoare, platforme care ne permit o comunicare eficientă cu voi. Aceste date vor fi folosite doar pentru scopurile menţionate mai sus sau în acord cu obligațiile noastre legale și nu vor fi înstrăinate către o altă entitate.

Dacă doriți să vă abonați și la Newsletter-ul ARC pentru a afla tot ce e nou în fundraising și să primiți vești despre evenimentele și noile planuri pentru mediul nonguvernamental, vă rugăm sa selectați Da în cadrul câmpului Newsletter ARC.